Zgorzelec (stacja kolejowa)


Zgorzelec to wyjątkowa stacja kolejowa położona w Zgorzelcu, który znajduje się w województwie dolnośląskim w Polsce. Jest ona znana również pod nazwą Zgorzelec Ujazd.

W systemie klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych (PKP) stacja ta kwalifikowana jest jako dworzec lokalny. Co więcej, jest to stacja graniczna, która umożliwia kontynuowanie podróży przez rzekę Nysę Łużycką w kierunku Görlitz.

Ruch pasażerski

Dworzec kolejowy w Zgorzelcu odgrywa istotną rolę w transporcie publicznym w regionie. Poniżej przedstawiono dane dotyczące ruchu pasażerskiego w ostatnich latach.

RokLiczba pasażerów na dobę
20171 400
20221 900

Modernizacja i elektryfikacja

W 2009 roku dokonano istotnych zmian na stacji, które były częścią większej modernizacji linii E 30. W ramach tych prac przebudowano perony, a także zainstalowano przeszklone wiaty. Dodatkowo, przeprowadzono wymianę torowiska, co znacząco poprawiło komfort podróży. Cała inwestycja kosztowała około 60 milionów złotych.

W listopadzie 2017 roku nastąpiło ważne wydarzenie w zakresie elektryfikacji. PKP PLK podpisało umowę na elektryfikację do linii kolejowej numer 278 oraz fragmentu linii kolejowej nr 274, który rozciąga się od stacji do granicy państwowej. W następstwie, w lutym 2018 roku zawarto umowę z przedsiębiorstwem Berger Bau Polska na modernizację dworca.

Równolegle, w wrześniu 2018 roku rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją linii do Węglińca, które to działania zakończono 15 grudnia 2019 roku. Zbiegało się to z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, co zdecydowanie zwiększyło funkcjonalność stacji.

W marcu 2021 roku ogłoszono przetarg na elektryfikację torów nr 6 i 8 znajdujących się w obrębie linii kolejowej nr 274. Prace nad tym projektem rozpoczęły się wiosną roku następnego, co stawia stację w favorablej pozycji do dalszego rozwoju i dostosowania jej do nowoczesnych standardów.

Połączenia

Stacja Zgorzelec, historycznie znacząca pod względem komunikacyjnym, do 1945 roku była zelektryfikowana napięciem 15 kV działającym na częstotliwości 16⅔ Hz, a także obsługiwała liczne połączenia pociągowe do takich miejsc jak Katowice, Kraków, Rzeszów, Kolonia, Frankfurt, Paryż, Moskwa, Madryt oraz do Warszawy i Monachium. Jednakże, jak pokazują dane z marca 2015 roku, linia E30 znacząco straciła na znaczeniu w międzynarodowym ruchu pasażerskim, co sprawiło, że obecnie stacja koncentruje się głównie na obsłudze lokalnego ruchu krajowego. W ciągu jednej doby odbywa się kilka par połączeń do pobliskiego Węglińca oraz Jeleniej Góry.

Warto przyjrzeć się szczegółom połączeń pasażerskich w okresie od 1950 do 2000 roku.

OkresStacja docelowaLiczba połączeńŹródło
1950/51Węgliniec
Lubań Śląski
Jelenia Góra Zachodnia
Legnica
Wrocław Główny
Katowice
6
5
4
1
1
1
1956/57Węgliniec
Lubań Śląski
Jelenia Góra
7
6
3
1966/67Węgliniec
Lubań Śląski
Jelenia Góra
Legnica
Wrocław
Drezno
Berlin
Warszawa
Kraków
Paryż
Frankfurt nad Menem
Erfurt
9
5
4
3
3
2
1
1
1
1
1
1
1975/76Węgliniec
Lubań Śląski
Jelenia Góra
Drezno
Legnica
Wrocław Główny
Katowice
Lipsk
Warszawa
Kraków
Berlin
Zwickau
Kolonia
Monachium
Frankfurt nad Menem
Przemyśl
Berlin
Kłodzko
Karpacz
Plauen
Eisenach
10
7
5
5
3
3
3
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1980/81Węgliniec
Lubań Śląski
Jelenia Góra
Wrocław
Lipsk
Legnica
Kraków
Warszawa
Katowice
Aachen
Karpacz
Rzeszów
Drezno
Frankfurt nad Menem
Paryż
10
8
6
4
4
3
3
2
2
1
1
1
1
1
1
1985/86Węgliniec
Lubań Śląski
Jelenia Góra
Legnica
Wrocław Główny
Drezno
Lipsk
Katowice
Warszawa
Kraków
Zwickau
Kolonia
Monachium
Frankfurt nad Menem
Rzeszów
Berlin
11
7
5
4
4
4
4
4
3
2
1
1
1
1
1
1
1990/91Węgliniec
Lubań Śląski
Legnica
Wrocław Główny
Warszawa
Drezno
Lipsk
Katowice
Kraków
Jelenia Góra
Karl Marx Stadt
Kolonia
Monachium
Frankfurt nad Menem
Lublin
Rzeszów
13
7
6
6
5
4
3
3
2
2
1
1
1
1
1
1
1992/93Węgliniec
Legnica
Wrocław Główny
Drezno
Kraków
Warszawa
Lubań Śląski
Lipsk
Monachium
Frankfurt nad Menem
Berno
Genewa
Madryt
Moskwa
12
10
9
4
3
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1996/97Węgliniec
Legnica
Wrocław
Drezno
Lubań Śląski
Warszawa
Kraków
Moskwa
Frankfurt nad Menem
8
3
3
3
2
2
2
1
1
1999/2000Węgliniec
Legnica
Wrocław
Drezno
Lubań Śląski
Warszawa
Kraków
Frankfurt nad Menem
8
3
3
3
2
2
2
1

Według rozkładu jazdy obowiązującego od 13 marca 2016 roku, pociągi z stacji Zgorzelec regularnie kursują do Węglińca, Lubań Śląski, Jeleniej Góry, a także do Görlitz oraz Drezna. Na trasie Zgorzelec-Węgliniec dostępne są pociągi, które są skomunikowane z połączeniami linii Węgliniec – Wrocław Główny. Obecnie połączenia z i do stacji Zgorzelec operują przede wszystkim Koleje Dolnośląskie oraz w niewielkim zakresie Polregio. Interesującą informacją jest, że połączenia z Niemcami są realizowane w ramach współpracy KD z niemiecką spółką Die Länderbahn.

Infrastruktura

Linie kolejowe

W obrębie stacji kolejowej w Zgorzelcu znajdują się istotne szlaki komunikacyjne. Poniżej przedstawiono wybrane trasy, które obsługiwane są z tej stacji:

  • linia kolejowa nr 274,
  • linia kolejowa nr 278.

Perony

Stacja dysponuje czterema peronami, które mają różne przeznaczenia oraz stany użytkowania. Szczegóły dotyczące poszczególnych peronów zostały zestawione w tabeli poniżej:

OpisPeron 1Peron 2Peron 3Peron 4
KierunekGörlitzLegnicaGörlitzJelenia Góra
StanUżywanyUżywanyUżywanyAwaryjny

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lądowisko Zgorzelec-Szpital | Zgorzelec Miasto | Most staromiejski Zgorzelec-Görlitz

Oceń: Zgorzelec (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.96 Liczba ocen:10