UWAGA! Dołącz do nowej grupy Zgorzelec - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Anna Kutera


Anna Kutera, urodzona 16 czerwca 1952 roku w Zgorzelcu, to uznawana polska artystka multimedialna, której twórczość obejmuje wiele różnorodnych dziedzin sztuki. W jej szerokim wachlarzu artystycznych działań znajdują się m.in. fotografia, film, wideo, malarstwo, instalacja oraz sztuka performatywna.

Jej zróżnicowane podejście do sztuki sprawia, że każda forma ekspresji, której się podejmuje, jest głęboko przemyślana i pełna emocji. Każda z wymienionych dziedzin, w których działa, odzwierciedla jej wyjątkowe spojrzenie na świat, umożliwiając widzom doświadczenie emocjonalnej głębi jej prac.

Życiorys

Anna Kutera to utytułowana artystka, która w swojej karierze zyskała uznanie w kręgach artystycznych. Jej edukacja rozpoczęła się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie uczęszczała w latach 1968-1972. Następnie, w latach 1972–1977, kontynuowała naukę w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, specjalizując się na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Konrada Jarodzkiego.

Jak sama podkreśla w swoich biografiach, w latach 70. artystka łączyła twórczość artystyczną z rolą animatorki środowiska artystycznego. W okresie od 1975 do 1980 roku, Anna Kutera, w towarzystwie Romualda Kutery, Lecha Mrożka i Piotra Olszańskiego, prowadziła Galerię Sztuki Najnowszej we Wrocławiu. W 1975 roku była także współorganizatorką międzynarodowego ruchu sztuki kontekstualnej, zainicjowanego razem z Janem Świdzińskim. Ten ruch koncentrował się na badaniu kontekstu sztuki, poszerzając definicje oraz schematy obowiązujące wówczas w ramach konceptualizmu.

Artystka w 1975 roku sformułowała koncepcję do obszernego cyklu artystycznego zatytułowanego Morfologia Nowej Rzeczywistości, w którym badała istnienie wielu równoległych rzeczywistości w sztuce, opierając się na analizie serii zdjęć przedstawiających siedmioletniego modela. W ramach projektu Sytuacje stymulowane z lat 1976–1989, Anna Kutera skupiała się na roli przypadku oraz oddziaływaniu rzeczywistych i wykreowanych zdarzeń na społeczne postrzeganie idei artystycznych, czego wyrazem były prace takie jak Psia afera, Przejazd kolejowy i Cykl Gadających obrazów.

W 1990 roku rozpoczęła nowy, kompleksowy cykl prac pod wspólnym tytułem Moje domy, który nawiązywał do symbolicznych pojęć takich jak dom, intymność, bezpieczeństwo, wspólnota oraz otwartość na kontekst i wartości zewnętrzne. Jak stwierdzono w tekście wprowadzającym do wystawy Anna Kutera POST:

„Ostatnie prace z cyklu Domy zastępcze, oraz m.in. Dom wotywny dla Natury, Dom owadów i Domy bezdomnych (2008/2009) analizują skutki cywilizacyjnych zmian w obrębie stosunków społecznych, natury i ekologii.”

Od 2009 roku artystka zaangażowała się w cykl Genetyczne konteksty, który podejmował temat związków rodzinnych, emocjonalnych i kulturowych modeli współpracy, a także nawiązywał do źródłowych tematów jej wcześniejszych prac. W 2010 roku zainicjowała cykl Post mass media, który obejmował fotografie, filmy oraz interaktywne instalacje, mające na celu zachęcenie do refleksji nad naszym podejściem do treści i formy masowych mediów, w tym czasopism, gazet, telewizji oraz Internetu. Od 1977 roku Anna Kutera jest aktywnym członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Wrocławskiego.

Twórczość

Najważniejsze cykle prac Anny Kutery

Anna Kutera, znana z innowacyjnego podejścia do sztuki, zrealizowała wiele znaczących cykli artystycznych, takich jak:

  • Fotografia Autokreacyjna (1973–1975),
  • Morfologia Nowej Rzeczywistości (1975–1976),
  • Sytuacje Stymulowane (1976–1989),
  • Moje Domy (od 1990),
  • Genetyczne Konteksty (1975–2010),
  • Post mass media (od 2010).

Wystawy indywidualne i realizacje w przestrzeni publicznej

Artystka miała szereg indywidualnych wystaw oraz realizacji w przestrzeni publicznej, które miały miejsce w różnych prestiżowych lokalizacjach. Oto niektóre z nich:

  • 1975 – Morfologia nowej rzeczywistości w Galerii S:T Petri, Lund, Szwecja,
  • 1976 – Morfologia nowej rzeczywistości w Galerii Sztuki Najnowszej, Wrocław,
  • 1977 – Dlaczego lampa świeci w Galerii Znak, Białystok,
  • 1977 – Morfologia nowej rzeczywistości w Galerii Foto-Medium-Art, Wrocław,
  • 1977 – Morfologia nowej rzeczywistości w Galerii Labirynt, Lublin,
  • 1978 – Wieloalternatywna koncepcja sztuki (Na przejeździe kolejowym) w GSN, Wrocław,
  • 1980 – Remanent w Małej Galerii, Warszawa,
  • 1990 – Mój Dom Francuski w DANAE Foundation, Pouilly/Paryż, Francja,
  • 1992 – Mój Dom Rodzinny w Biurze Wystaw Artystycznych Wrocław,
  • 2010 – Papierowa Miłość w Galerii Entropia, Wrocław.

Wybrane wystawy zbiorowe w Polsce

Anna Kutera brała również udział w wielu zbiorowych wystawach w Polsce, w tym:

  • 1974 – Prezentacja Międzynarodowej Galerii Sztuki Najnowszej w Galerii Remont, Warszawa,
  • 1976 – Sztuka Młodych w BWA, Sopot,
  • 1981 – Kontakt – od Agitacji do kontemplacji w Galerii MDM, Warszawa,
  • 1989 – Osobowości Sztuki Intermedialnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa,
  • 2003 – Galeria Oborniki Śląskie II w Obornickim Ośrodku Kultury, Oborniki Śl.,
  • 2016 – Sztuka na wodzie w ramach Nocy Muzeów – Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Wrocław.

Wybrane wystawy zbiorowe za granicą

W zakresie międzynarodowych wystaw, artystka uczestniczyła w licznych projektach, czy to w Europie, czy na innych kontynentach:

  • 1973 – Contemporary Art from Poland w CAYC, Buenos Aires, Argentyna,
  • 1976 – Polska Sztuka Kontekstualna w CEAC, Toronto, Kanada,
  • 1990 – Photographic Statement w Galerii Fotografii, Jyväskylä, Finlandia,
  • 1995 – Unsere Gegenwart w Galerie der Kunstler, Monachium, Niemcy,
  • 2015 – Wild West. A history of Wrocław’s Avant-Garde exhibition w Koszyckie Centrum Kultury, Koszyce/Czechy,
  • 2016 – Wild West. A history of Wrocław’s Avant-Garde exhibition w Kunstmuseum, Bochum/Niemcy.

Plenery, sympozja, festiwale, seminaria i wykłady

– 1971 – W ramach organizacji Festiwalu Studentów Szkół Artystycznych odbyło się spotkanie w Nowej Rudzie oraz Zakopanem,

– 1972 – Festiwal Studentów Szkół Artystycznych miał miejsce w Nowej Rudzie, organizowany przez ZG ZSP,

– 1974 – Po raz kolejny w Nowej Rudzie odbył się Festiwal Studentów Szkół Artystycznych, przemiany będące jego częścią,

– 1975 – W Gdańsku zorganizowano Festiwal Studentów Szkół Artystycznych Krajów Nadbałtyckich F-ART,

– 1976 – W Cieszynie odbył się Festiwal Studentów Szkół Artystycznych pod egidą ZG ZSP,

– 1976 – Plenery artystyczne rozpoczęły się od Osetnicy, zorganizowane przez ZO ZPAP z Wrocławia,

– 1976 – W Malmö, Szwecja, miało miejsce Międzynarodowe Sympozjum Sztuka Kontekstualna,

– 1976 – Toronto w Kanadzie gościło Międzynarodowe Sympozjum Sztuka Jako Sztuka Kontekstualna,

– 1977 – W Świnoujściu zorganizowano Konferencję Sztuka Kontekstualna,

– 1977 – Sympozjum Stany Graniczne Fotografii odbyło się w Katowicach, organizowane przez ZPAF,

– 1977 – Galeria Sztuki Najnowszej we Wrocławiu prezentowała sprawozdanie z Toronto,

– 1977 – W Kazimierzu nad Wisłą miała miejsce Konferencja Sztuka Kontekstualna w Galerii „Arcus”,

– 1977 – Sprawozdanie z Toronto można było zobaczyć w Galerii Na piętrze w Łodzi,

– 1977 – Lublin gościł sprawozdanie w Galerii Labirynt oraz WDK i w Warszawie,

– 1977 – Festiwal Artystyczny Młodzieży Akademickiej FAMA w Świnoujściu zainicjowany,

– 1977 – Galeria Remont w Warszawie zorganizowała Międzynarodowe Sympozjum Sztuka jako Działalność w Kontekście Rzeczywistości,

– 1977 – Sympozjum Oferta odbyło się w Lublinie,

– 1978 – VI Festiwal Kultury Studentów PRL odbył się w Poznaniu w Galerii Wielka 19,

– 1978 – Jankowice stały się miejscem Sympozjum Nowa Sztuka w Poszukiwaniu Wartości,

– 1978 – W Białowieży miało miejsce Sympozjum Spotkania Nowej Awangardy,

– 1978 – Galeria Sztuki Najnowszej we Wrocławiu była gospodarzem Międzynarodowego Sympozjum Działania Lokalne jako Praktyka Kulturotwórcza,

– 1978 – Drugie Sympozjum Oferta w Lublinie również zrealizowane,

– 1979 – Warsztaty twórcze o tematyce Spór o Współczesny Obraz Sztuki zrealizowane w Płocku,

– 1979 – Festiwal Sztuk Plastycznych Porównania: Logika, Zmysły miał miejsce w Sopocie, BWA,

– 1979 – Centrum Sztuki Współczesnej w Trzebnicy zainicjowało Seminarium Wartości Nowej Sztuki,

– 1979 – W Wrocławiu odbyło się Sympozjum Co robią,

– 1981 – W Szczodrem zorganizowano Sympozjum Spotkania wrocławskie,

– 1981 – W tym samym roku zrealizowano Sympozjum Z czym wchodzimy w lata 80.,

– 1981 – Plener Osieki 1981 odbył się dzięki współpracy ZO ZPAP oraz Muzeum Okręgowego w Koszalinie,

– 1981 – Zrealizowano Monolog z cyklu Sytuacje stymulowane,

– 1983 – W Gorzowie Wlkp. miało miejsce Sympozjum Problemy Sztuki Współczesnej,

– 1985 – Wykłady Avant-garde Art in Poland and Civil War przeprowadzono na Uniwersytecie Toronto oraz London University,

– 1990 – Wojnowice gościły sympozjum Być Artystą, organizowane przez OKIS i SASI,

– 1991 – Międzynarodowy Festiwal Performance Czas Obecny: Historia Opowiadania zorganizowany w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie,

– 2009 – W Wrocławiu odbyło się Spotkanie Kontekstualne w Galerii Entropia,

– 2009 – Galeria Sztuki Najnowszej w Gorzowie Wlkp. organizowała debatę na temat Sztuka Kontekstualna,

– 2009 – W Kliczkowie odbył się plener Zamek Kliczków 2009,

– 2010 – Debata Ruch Fluxus w Galerii Sztuki Najnowszej, Gorzów Wlkp.,

– 2011 – Plener Zamek Kliczków 2011 prowadzony przez ZO ZPAP,

– 2011 – Festiwal Konteksty odbył się w Sokołowsku, dzięki Fundacji Sztuki Współczesnej IN SITU,

– 2011 – Zrealizowano seminarium z prezentacją autorską Post mass media (moderator prof. Jerzy Olek) w Instytucie Grafiki,

– 2011 – Kolejna edycja festiwalu Konteksty w Sokołowsku,

– 2012 – Kultur Summer in Paderborn w Kunstverein Paderborn, Niemcy,

– 2014 – Seminarium z prezentacją autorską Retrospektywa (moderator prof. Anna Markowska) na Wydziale Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego,

– 2015 – Villa Toronto miała miejsce w Galerii Raster w Warszawie, dokumentująca działalność lat 70.,

– 2015 – Prapremiera filmu Barbary Maroń na temat Artystycznych Awangard Wrocławia lat 60. i 70. XX wieku,

– 2017 – Seminarium z prezentacją autorską Post mass media (moderator Urszula Wilk) w Pracowni wolnego wyboru, ASP we Wrocławiu,

– 2017 – Letnie prezentacje artystyczne z autorską prezentacją w Fundacji Wspierania Kultury Ogrody w Szczawnie Zdroju,

– 2020 – Zorganizowano spotkanie autorskie online o osobistych narracjach, dotyczące pracy Anny Kutery „Na ogniu i betonie” w Muzeum Współczesnym Wrocław.

Prace w zbiorach

Prace Anny Kutery są cenione i znajdują się w wielu prestiżowych instytucjach na całym świecie. Wśród nich można wymienić:

  • Królewska Biblioteka Sztuki w Kopenhadze, Dania,
  • National Museum São Paulo, Brazylia,
  • Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska,
  • Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Polska,
  • Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy im. Leona Wyczółkowskiego, Polska,
  • Muzeum Okręgowe (Galeria 72) w Chełmie, Polska,
  • Muzeum Sztuki w Łodzi, Polska,
  • Muzeum Współczesne Wrocław, Polska,
  • Centrum Sztuki – Zamek Ujazdowski w Warszawie, Polska,
  • Kolekcja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Polska,
  • Kolekcja Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Polska,
  • Kolekcja BWA w Lublinie (obecnie Galeria Labirynt), Polska,
  • Fundacja DANAE, Pouilly-Paryż, Francja,
  • Galerie Rähnitzgasse, Drezno, Niemcy,
  • Galerie Satellite, Paryż, Francja,
  • prace w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.

Publikacje

Oto wybór publikacji, które dotyczą różnych aspektów sztuki oraz wydarzeń związanych z Wrocławiem i jego artystycznym środowiskiem.

  • Łukasz Guzek, Rekonstrukcja Sztuki Akcji w Polsce, Warszawa 2017, ISBN 978-83-654-8019-4,
  • Zenon Harasym, Fotografia we Wrocławiu 1945-1997, Wrocław 1997,
  • Anna Markowska, Sztuka podręczna Wrocławia. Od rzeczy do wydarzenia, Wrocław 2019,
  • Dzikie pola. Historia awangardowego Wrocławia. Przewodnik, ed. Dorota Monkiewicz, Warszawa 2015,
  • Andrzej Saj, Andrzej Kostołowski, Wrocław sztuki: sztuka i środowisko artystyczne we Wrocławiu 1946-2006, Wrocław 2006,
  • Awangarda w plenerze Osieki i Łazy 1963-1981, red. Jerzy Kalicki, Ewa Kowalska, Walentyna Orłowska, Ryszard Ziarkiewicz, Koszalin 2008, ISBN 978-83-89463-07-4,
  • Anna Kutera [Katalog wystawy], Galeria Miejska, Wrocław 2009, ISBN 978-83-914348-2-6,
  • Anna Kutera POST gazetowa miłość [Katalog wystawy], Galeria Miejska Wrocław, BWA Bydgoszcz, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń 2012.

Przypisy

  1. Uczulenie na kolor [online], Galeria Labirynt [dostęp 28.03.2020 r.]
  2. Zbigniew Belowski i inni, Publikacja wydana z okazji inauguracji działalności MCSW „Elektrownia”, 2014, ISBN 978-83-62140-37-4.
  3. Kolekcje – Zachęta Wrocław [online], www.zacheta.wroclaw.pl [dostęp 23.03.2020 r.]
  4. Wrocław konkretny. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych – Artykuły – Zachęta Wrocław [online], www.zacheta.wroclaw.pl [dostęp 28.03.2020 r.]
  5. „Konteksty” – festiwal sztuk wizualnych [online], Culture.pl [dostęp 23.03.2020 r.]
  6. A. Markowska, „Trzeba przetrzeć tę szybę.” Powikłane dzieje wrocławskiej Galerii Sztuki Najnowszej (1975-1980), Muzeum Współczesne Wrocław, 2014, s. 25–30.
  7. Huncwot.com, Dzikie pola Historia awangardowego Wrocławia – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki [online], zacheta.art.pl [dostęp 28.03.2020 r.]
  8. Jerzy Olek, Stany graniczne fotografii [online], www.fotomedium.pl [dostęp 24.03.2020 r.]
  9. Ewa Małgorzata Tatar, Zdarzyło się we Wrocławiu... [online], archiwum-obieg.u-jazdowski.pl [dostęp 18.03.2020 r.]
  10. A. Markowska, Romuald Kutera. The Avant-Garde Did Not Applaud, 2014, s. 48–60.
  11. Maria Ancukiewicz, Selfie z lat 70. [online], czaskultury.pl, 2017 [dostęp 18.03.2020 r.]
  12. Anna Kutera, Dialog – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie [online], artmuseum.pl [dostęp 23.03.2020 r.]
  13. Grzegorz Dziamski, Kontekstualizm a sztuka globalna [online], archiwum-obieg.u-jazdowski.pl [dostęp 18.03.2020 r.]
  14. „Wskroś” Anny Kutery w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina [online], SZUM, 24.11.2016 [dostęp 14.03.2020 r.]
  15. Katarzyna Urbańska, Galeria Remont. Nieznana awangarda lat siedemdziesiątych, „Sztuka i Dokumentacja” (6), 2012, s. 133–139.
  16. Teraz! Artyści galerii Foto-Medium-Art [online], Culture.pl [dostęp 28.03.2020 r.]
  17. Galeria Miejska: Wystawy [online], galeriamiejska.pl [dostęp 28.03.2020 r.]
  18. „Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70-tych XX w.” w Galerii Piekary [online], SZUM, 07.09.2017 [dostęp 14.03.2020 r.]
  19. FLUSS, Passagen der Photographie: aktuelle Photokunst aus Polen [online], 1991.
  20. Jean Marie Lecovite, Mai de la Photo du 16 mai au 9 juin 1991 [online], 1991.
  21. Podwodny Wrocław 2008 | Industrial Art [online], industrialart.eu [dostęp 28.03.2020 r.]
  22. „Her Own Way” – wystawa polskich artystek w Japonii [online], Culture.pl [dostęp 25.03.2020 r.]
  23. Fokus Łódź Biennale 2010 [online], Culture.pl [dostęp 28.03.2020 r.]
  24. Kolekcja [online], Galeria Labirynt [dostęp 23.03.2020 r.]
  25. Wystawy Sztuki Kobiet – Wystawa [online], wystawykobiet.amu.edu.pl [dostęp 28.03.2020 r.]

Oceń: Anna Kutera

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:18